Harzen 2012

© Casper S. Haagensen 2014 web@sbhaagensen.dk

Familien Haagensen

En side om vores oplevelser og interesser, gennem tiden

Harzen 2012

"En vellykket rejse er en returbillet til en erfaring... "

Torkild Hansen

Af Casper Haagensen 28-05-2014

Standplads Okertalsperre

Påskeferien 2012 var henlagt til Harzen, og som jeg ikke har besøgt siden mine barndomsår, hvor Tyskland stadig var opdelt i øst og vest. Vi ville gerne ligge på en campingplads som skulle ligge oppe i Harzen. Vi havde udset os en plads der lå lige i udkanten af Altenau. Pladsen ligger lige ud til den opdæmmede sø Okerstausee Vorbecken. Her fik vi en standplads lige ud til søen. På pladsen var der adgang til vand og afløb, samt el. Dette kostede dog en tilslutningspris.

Holzschnitzerei Meier, Altenau

Den periode hvor vi var i Harzen, var det meget omskifteligt, lige fra frostvejr til dejligt forårsvejr, men det havde vi forberedt os på hjemmefra. Vi var dog glade for at vi havde god varme i vognen, og børnene måtte sove inde i vognen. De havde ellers glædet sig til at sove ude i telt, men det blev for koldt, da vi ikke havde taget soveposerne med. Vi fandt hurtig udaf at køre til Clausthal-Zellerfeld, for at handle ind.

Gustav Adolf Stabkirche i Hahnenklee

De første dage gik med at køre rundt i området, på må og få, også holde ind hvis der viste sig noget spændende. Ved en af disse ture kørte vi gennem Altenau, og kom forbi Meiers Wunder in Holz, som ligger et lille stykke fra campingpladsen. Dette viste sig at blive en rigtig god oplevelse, hvor vi fik set flere landskaber, som var opbygget af små træfigurer, og som havde flere figurer der kunne bevæge sig. Vi fik da også købt nogle træarbejder, som vi kunne have med hjem som souvenirer. Mens vi kørte rundt kom vi også gennem flere små byer, som var rigtige hyggelige. Ved flere lejligheder var vi også ude at gå i byerne, for på denne måde bedre at kunne opleve dem.

Baumanns Höhle i Rübeland

En af de første dage gik med at køre til Hahnenklee, for at se den flotte Gustav Adolf Stabkirche, som ligger der. Kirken er rigtig flot både indenfor som udenfor. Efter at have set kirken, gik vi os en tur rundt i byen for at shoppe lidt, hvis vi fandt noget spændende.

Maskine fra Drei Kronen & Ehrt

Da vi nu var i Harzen ville vi også gerne se nogle drypstenshuler, og i campingvognens infomation blev vi anbefalet at køre til Baumannshöhle i, som ligger i Rübeland, og som er en del af Rübeländer Tropfsteinhöhlen, hvor der også indgår Hermannshöhle, som ligger ca. 400 meter fra Baumannshöhle. Det var en stor oplevelse at se hulekomplekset, inde i bjerget, med mange flotte senerier. Turen var guidet, og kostede 8,00 € for voksende, og 5,00 € for børn mellem 5 og 16 år. Begge huler ligger i det tidligere Østtyskland

Minetoget på vej ud af Drei Kronen & Ehrt

Efter at have været i Baumannshöhle, viste vi ikke rigtig hvad vi ville og begyndte at køre hjemad. Men på vejen ud af byen fik vi tilfældigt drejet ind på en parkeringsplads, og da vi gik lidt op af vejen fandt vi ud af at den hørte til Besucherbergwerk Drei Kronen & Ehrt, som var et bergwerksmuseum. Helt tilfældigt var de ved, at skulle køre en tur ind i de gamle minegange. Vi fik diverse sikkerhedsudstyr, og sprang på minetoget, og fik en uforglemmelig tur ind i bjerget, og guiden var tidligere ansat i minen da den var aktiv, med anekdoter fra tiden, hvor minen lå i DDR, og med de problemer det kunne give.

Kunstbutik i gård, Goslar

Når man nu er i Harzen, må man også besøge Goslar, for at se klokkespillet på markedspladsen. Det er dog hurtigt set, og man har derfor god tid til at se på butikker og Goslar's gamle bygninger, og små gader og baggårde, som kan være ganske hyggelige. Vi fandt da også flere små butikker og spisesteder, som vi kikkede ind i. Efter Goslar gik turen til Bad Harzburg for at se borgruinen Harzburg, som man kunne tage kabelbanen op til. Der var mange udsigtspunkter. hvor man kunne se ud over Bad Harzburg og Harzen.

Efter at havet tilbragt syv dage i Harzen, pakker vi sammen for igen, at tage hjem til Danmark. Vi har set mange spændende steder, og noget rigtigt flot natur, mens vi har været i Harzen. Der er dog stadig mange ting at se endnu, og det kan da også godt være at vi ligger turen forbi igen. vi vil dog håbe på at vejret så vil være med og så vi kan se naturen, og mange andre spændende steder, i solskind. Også på et tidspunkt, hvor der er blade på træerne,

Harzen

Harzen blev helt op i Middelalderen kaldt Hardt (= ”Bjergskov”). Bjergmassivet er den nordligste del af de tyske Mittelgebirge og omfatter samtidig de højeste bjerge i Nordtyskland. Flere delstater har andel i Harzen: Niedersachsen, Sachsen-Anhalt og Thüringen. Fra 2. verdenskrigs slutning til Tysklands genforening gik grænsen mellem Øst- og Vesttyskland således gennem Harzen.

Bloksbjerg er med sine 1.142 m over havet det højeste punkt i Harzen, og det hed sig fra senmiddelalderens tid om bjerget, at det var heksenes festplads på Valborgsaften (den 30. april). Men allerede Himmelskiven fra Nebra (fra bronzealderen) er indrettet på at skulle sigtes ind mod Bloksbjerg.