GötaKanalen 2010

© Casper S. Haagensen 2014 web@sbhaagensen.dk

Familien Haagensen

En side om vores oplevelser og interesser, gennem tiden

Götakanalen 2010

"Livet er den eneste rigtige læremester eller skole"

Hans Christian Andersen

 

Af Casper Haagensen 11-04-2011

 

Holdt på resteplads i Mellemsverige

GötaKanalen er et af de største byggerier, som er udført i Sverige. Kanalen strækker sig fra Sjötrop ved Vänern til Mem ved Slätbaken og er dermed 190 km lang og har 58 sluser. Af strækningen, er 87 km gravet kanal, og de resterende 103 km er større eller mindre søer, som man passere

 

Sarah og Mark på en sluse ved Lyrestad
Motorbåd på vej ud af sluse ved Lyrestad

Den 11. april 1810, gav Kong Karl XIII Baltzar von Platen lov til, at udføre en kanal. Kanalen var ment, som en måde, at undgå den danske Øresund told. I maj 1810 blev det første spadestik taget i Motala. Kanalen blev udført af 58.000 soldater fra 16 regimenter og daglejere. Der blev brugt ca. 7 millioner dagsværker, af 12 timer, for at fuldføre kanalen. I 1822 grundlage Baltzar von Platen Motala Verkstad, som skulle producere det mekaniske værktøj, der skulle bruges til kanalbyggeriet. Byggeriet af kanalen var færdig i efteråret 1832. Den 26. september 1832, blev, under store festligheder, kanalen indviet af Kong Karl XIV Johan. Baltzar von Platen så aldrig sit livsværk færdigt, da han tre år tidligere, i 1829, døde.

 

Sluse ved Hajstorp, hvor man også ser gæstehavnen

Vi havde valgt, at starte vores tur fra Sjötrop. Turen gik herfra mod Lyrestad, af de små veje, som kørte tæt på kanalen, og så at man kunne se bådene sejle forbi en. Her lå kanalen højre end det omgivende landskab. Det eneste der var kedeligt var, at vejret var overskyet. Men for børnene var det en stor oplevelse, at se vandet blive lukket ud af sluserne, og se hvordan det foregik, når en båd skulle op, og ned, gennem slusen. Der var mange der stod og kikkede med, og vi fik taget nogle gode billeder.

 

Kanon på Karlsborg Fæstning

Rundt om sluserne fandtes der et hyggeligt miljø, med mange, med huse der var bygget i perioden hvor også sluserne var bygget. Ved Hajstorp lå bl.a. en hyggelig lille restaurant lige ud til kanalen og sluserne. Alle de miljøer vi ser, er dejlige rolige, med mange blomster rundt om sluserne.

 

Kajpladser i en sidekanal Karlsborg

Efter en lang dag på de svenske veje, som kom helt ned på grusveje, kom vi frem til Karlsborg, hvor vi kørte ind for at se om der var en plads på Karlsborg Camping, som ligger lige ud til Bottensjön der med et lille stykke kanal er forbundet med Vättern. Der er stadig enkelte pladser tilbage og beslutter os for en standplads og får sat campingvognen på plads og markisen op, og folde børnenes telt ud og sat et par pløkke i jorden så tingene ikke letter fra jorden hvis det skulle blæse op. Ved søbredden er der muligheder for at komme i vandet, og for enden af campingpladsen finder man et beachvolleynet

 

Efter aftensmaden, gik vi en tur ud til Karlsborg fæstningen, som ligger i den anden ende af byen. Fæstningen blev påbegyndt i 1819, og var planlagt til at tage 10 år, men det tog 90 år. Den var en del af det centrale forsvarsværk, og det var meningen at kongehuset, regeringen og guldreserverne kunne sejles hertil ad GötaKanalen. Udenfor fæstningen voksede byen Karlsborg frem. I dag bruges fæstningen blandt andet til at uddanne officerer til den svenske hær. Rundt i fæstningen findes forskellige kanoner og om dagen har fæstningens museum åben og der er guidet ture rundt på fæstningsområdet.

 

Borenshult se oppe fra parkeringspladsen

På turen til og fra Karlsborg Fæstning krydser man kanalen der forbinder Bottensjön med Vättern. I sidekanalerne finder man mange bådpladser og kajpladser til større skibe. Ved kanalen finder man også forskellige spisesteder og ishuse. Alt ligger hyggeligt lige ud til kanalen.

 

Både på vej op af Borenshult sluserne

Efter en god nats søvn, får vi pakket vognen sammen, for at køre rundt om Vättern, så vi kommer om til Motala. I Motala ligger flere museer, om den industri der udviklede sig under bygningen af GötaKanalen, bl.a. Motala Industrimuseum og Motormuseum. Efter at have været nede ved havnen i Motala, for at finde turistbureauet med campingvogn og hele molevitten, kørte vi ud til Borenshult, der er det andet største samlet sluseanlæg i GötaKanalen. Dagen bød på højt solskin og det var dejligt varmt. Der var en dejlig atmosfære ved sluserne, med træerne tæt på kanalen, og med isboder og border hvor man kunne side og nyde sceneriet. Vi nød at se bådene blive sluset op og ned gennem kanalen, og på et tidspunkt kom vi i snak med et dansk par, der med deres sejlbåd havde taget turen fra København til Mem, og derefter ville sejle gennem GötaKanalen til Göteborg. De fortalte om deres tur gennem kanalen, og hvordan de følte sig som ”aber” når de skulle gennem sluserne, men det havde været en dejlig tur, der dog havde taget nogle flere dage end først planlagt. Det eneste minus var det dårlige vejr det havde været tre dage forinden og de glæde sig til det dejlige vejr der nu var lovet. Vi fik talt en del om hvordan det var på og ved siden af kanalen. Efter 1½ time, som det tager fra bund til top, skilles vores veje, og de sejler videre mod Sjötrop, mens vi køre mod Berg, for at se den store Carl Johan sluse.

Ljung’s vestlige bro

Både ved at blive sluset ned gennem Carl Johan sluserne
Carl Johan sluserne set fra toppen

Turen til Berg gik forbi Borensberg, men vi valgte ikke at holde ind her, og kørte derfor videre mod Berg. På vejen mod Berg, kom vi forbi Ljungs vestlige bro, hvor vi gjorde holdt for en kort bemærkning, men et hyggeligt sted, med mulighed for at indtage sig en frokost. Turen gik videre mod Berg, og efter kort tid ankom vi til Berg, hvor vi kunne følge skiltene til en stor parkeringsplads lige ved den store gæstehavn ved sluserne. Da det er højsæson, var der også mange andre ved sluserne, og det var svært at finde en parkeringsplads når man havde en campingvogn med, med det lykkes os at finde en plads, hvor man også kan overnatte, hvis det er noget man vil. Efter at have parkeret vogntoget, gik vi alle hen til Carl Johan sluserne. Fra gæstehavnen er det muligt at tage ture på kanalen med de turbåde der er tilknyttet GötaKanalen. Vi var dog en smule skuffede over sluserne her, da vi ikke syntes, at det var lige så hyggeligt, som ved Borenshult, da der var meget mere åbent ved sluserne. Områder blev brugt til udflugtssted for de lokale beboer. Efter at have været nede ved de nederste sluser, bliver vi enige om at vende om og køre videre mod Sönderköping, for der at finde en plads for natten. Vi kørte af E4 forbi Norsholm, hvor vi krydsede kanalen, men her gjorde vi ikke holdt men kørte videre mod Sönderköping

 

Camping på bådopbevaringsplads i Sönderköping
Fritidshus langs kanalen
Stemningsbillede fra kanalen opstrøms fra Skeppsdockan

Da vi kom til Sönderköping, kørte vi en del rundt i selve byen for, at finde Korskullens Camping. Vi fandt da også pladsen men kunne ikke finde informationen og kørte derfor ud til Skeppsdockans Camping, som lå lige udenfor Sönderköping, lige ved siden af GötaKanalen. Her var alle standpladserne fyldt op, men vi fik anvist en plads ude på bådopbevaringspladsen, mellem stativer til bådene der opbevares om vinteren. Der var dog alt hvad vi behøvede. Vand og el var lige bag campingvognen, med granitskærver under fødderne, hvilket var lidt for risikabelt for børnenes teltbund at ligge på, så derfor kom børnenes til at sove i campingvognen. Men pladsen var ganske hyggelig, og mens man sidder og spiser kan man holde øje med bådene sejle forbi ”oppe” i kanalen.

 

Stemningsbillede fra kanalen opstrøms fra Skeppsdockan

Senere på aftenen gik vi os en tur op langs kanalen, for at se de seks sluser der ligger lige opstrøms fra campingpladsen, mod vest. Det var en rigtig flot tur, i det gode vejr, det var om aftenen. Der var mange dejlige steder på vejen op af kanalen. Vi nyder den lange tur hvor der er mange dejlige scenerier langs kanalen. Dette er den afslutning som vi havde håbet på efter vores tur til GötaKanalen. Dette er ikke den sidste tur vi tager op til GötaKanalen, men næste gang er vi blevet enige om at ligge os på nogle pladser for flere dage af gangen, og så bruge den som base for ture til de mindre sluser, som vi fandt, var de hyggeligste, og med mest af det vi søgte

GötaKanalen

 

Göta kanal er en svensk kanal, som blev konstrueret i begyndelsen af 1800-tallet. Den forbinder et antal søer og floder og udgør den vigtigste del af den 614 km lange vandvej, som går fra Göteborg på vestkysten via Göta älv og Trollhätte kanal, og gennem de store søer Vänern og Vättern til Söderköping ved Østersøen.

 

Kanalen er 190 km lang, af hvilke 87 km blev gravet eller sprængt og har en bredde på 7-14 m og en maksimum dybde på omkring 3 m[1] Den har 58 sluser og kan tage imod fartøjer på op til 32 meters længde, 7 meters bredde og 2,8 meters dybgang.[2]. Göta kanal strækker sig fra Sjötorp ved Vänerns østbred i Västergötland, via sit højeste punkt, søen Viken til Vättern, via søerne Boren, Roxen og munder ud i Slätbaken, mellem Söderköping og Mem i Östergötland.