Camping

© Casper S. Haagensen 2014 web@sbhaagensen.dk

Familien Haagensen

En side om vores oplevelser og interesser, gennem tiden

Camping

"At rejse er ikke kun for at leve, at elske, men også for at lære."

Bunkers i Normandiet Azeville

Vi startede i 1998 med at tage til Landsstævnet i Silkeborg i en lånt Combi Camp Easy, som vi fik stillet op på en stor stubmark i udkanten af Silkeborg. Combi Campen havde et fortelt, som blev sat op og foran var en køkkenkasse. Efter en uge i Silkeborg kørte vi hjem, men nogle oplevelser rigere.

Efter hjemkomsten blev vi enige med om at prøve at tage på campingferie og opleve Danmark gennem campistens øjne, og efter et år i sommerhus, købte vi os en CampLet GLX fra 1986. Med frisk mod og lysten til at prøve noget nyt drog vi i 2000 af sted til Nordjylland, nærmere betegnet til Nørre Lyngby, ved Løkken, hvor vi lå på den lokale campingplads, Gl. Klitgaard Camping, som dengang var en FDM-plads, i en uge og fik mange oplevelser med hjem i bagagen fra det nordjyske. Vi tog rundt til de lokale seværdighed, bl.a. Skagens Gren, Den tilsandede kirke, Nordsømuseet, Rubjerg Knude og Råbjerg Mile.

I 2001 gik vores tur lidt længere ned af vestkysten til Hanstholm, hvor vi indlogeret os på Hanstholm Camping, en campingplads som ligger på en 40 meter høj pynt med udsigt ud over Vesterhavet. I området er der mange bunkers fra anden verdenskrig, som man kan se ved at gå en god aftentur langs vandet.

Efter Hanstholm Camping havde vi bestilt plads på Topcamp Jesperhus, for fire dage, hvilket vi ikke fortrød. Det var en meget stor plads med mange muligheder for aktiviteter.

Vi blev så overrasket over Topcamp Jesperhus og dens muligheder, at vi besluttede at gentage besøget. Denne gang dog for en uge. Så i starten af 2002 bestilte vi en pakkeløsning. Vi havde fået lånt en campingvogn af en af vores venner for at prøve hvad det ville sige at bo i en sådan.

I 2003 skulle vi igen af sted med Camplet'en, og tog til Vesterhavet, nærmere bestemt Hvide Sande, hvor vi havde bestilt plads på Nordsø Camping, som lå lige bag klitrækken til Vesterhavet.

Efter ferien blev vi enige om at købe os en brugt campingvogn, og efter en del søgen fandt vi noget som faldt i vores smag hos Esbjerg Caravan Center. Vognen som vi fandt, var en Hobby Prestige 535 TK fra 1984, med et Penta fortelt.

I sommeren 2004 gik turen igen til Jylland og med pakket campingvogn besøgte vi Gammelbro Camping i Sønderjylland og DCU Odense Camping på Fyn.

Vores campingtur i sommerferien 2005 som blandt andet gik til Blekinge, hvor vi besøgte Karlskrona. Her lå vi på Skönstavik Camping, som er en af Sveriges fire stjernede campingpladser. Efter Sverige tog vi til Bornholm og hvor vi havde bestilt plads på Sanne's Familiecamping, en virkelig god oplevelse.

Hobby 535 TK 1984 - Standplads på Jambo Vesterhavs Camping

I 2006 tog vi tilbage til Nordjylland, for igen at besøge Topcamp Jesperhus, og for at prøve Topcamp Jambo Vesterhav Camping. Vi glæde os til at gense det nordjyske med alle dens seværdigheder. Specielt glæder vi os til at gense Jesperhus og se om der er kommet nye ting til siden vi var der sidst. Men også Jambo se vi frem til at besøge. Vi har på begge pladser bestilt en pakkeløsning med adgang til bl.a. Jesperhus Blomsterpark og Fårup Aquapark og Sommerland, som ungerne glæder sig til at se. Vores datter som kan huske Jesperhus glæde sig meget til at gense aktivitetshallen og vandlandet. Det kunne bare ikke blive sommerferie hurtigt nok. Da det endelig blev sommerferie, gik vores bil i stykker, og vi måtte aflyse vores første uge af campingturen, som var til Topcamp Jesperhus. Men vi fandt en ny bil så vi kunne komme af sted i den anden uge af ferien.

I 2007 tog vi så til Topcamp Jesperhus, for at får brugt vores tilgodehavende for den plads, som vi måtte aflyse i 2006. vi glæde os til igen at komme på pladsen, og opholdet levede helt op til vores forventninger. Men vi har også fået plads på Topcamp Terrassen, som ligger ved Silkeborg Søerne.

Cabby 52 F3 2004

I gennem flere år er vi nu kørt over Fyn, for at komme på ferie i Jylland. Vi har op til flere gange talt om at afholde vores ferie på Fyn. Og 2008 blev det så året hvor vi slog forteltet op to steder på Fyn. De to pladser vi havde udset os var Bøjden Strand Feriepark og Bøgebjerg Strand Camping. der begge to er medlemmer af Topcamp. Det vil give os muligheden for at se Sydfyn og Østfyn med alle de forskellige oplevelser der var tilrådighed for os. Og lad os sige med det sammen, vi nåede ikke at se det hele, så der er grobund for et besøg igen.

2008 blev også året hvor vi skilte os af med vores gamle Hobby 535TK som vi købte i 2003. I stedet for købte vi os en nyere brugt Cabby 52 F3 fra 2004, med et Commendore fortelt. Vognen købte vi hos Kai's Caravan i Ejby på Fyn. Vi så frem til mange gode ture, i vores nye vogn, som vi også kunne bruge om vinteren. Indretningsmæssig adskilte den nye vogn sig fra den gamle ved, at det ikke er en køjevogn, men en vogn med rundsidegruppe i forenden, og en dobbeltseng og toilet/bad i bagenden. Vores børn var efterhånden så store, at de gerne vil sove i telt, og derfor købt vi en tilbygning til forteltet, hvor de kan sove.

Igen i 2009 gik turen over Fyn, og vi havde igen bestilt plads på Camp Hverringe(det tidligere Bøgebjerg Strand Camping), som vi var meget glade for i 2008, og da vi ikke fik set alt hvad vi ville, valgte vi igen at, sætte teltet op på Østfyn. Efter Østfyn gik turen videre til Vestjylland, hvor vi skulle opholde os på Hvidebjerg Strand Feriepark og se lidt af det sønderjyske med alle dens muligheder. 2009 blev også året hvor vi skulle afprøve vores nye campingvogn, og børene skulle sove i telt, så det var noget helt nyt. I efterårs sæsonen begyndte vi at køre sammen med Dansk Cabby Club, og besøgte derigennem flere forskellige campingpladser, og fik nogle gode oplevelser.

Året 2010 fik vi også nogle gode ture sammen med venner fra Dansk Cabby Club, og Kristi Himmelfart gik turen igen til Bøsøre Feriepark på Fyn, og på sammen tur var vi på besøg hos HD-Camping, og ved den lejlighed blev vores 52 F3'er udskiftet med en ny Cabby 650+F3 årgang 2009.

Efter længere tids fundering, valgte vi at tage til Sverige i sommerferien, med det hovedformål at se Göta Kanalen fra kyst til kyst gennem Sverige. Dette er den længste tur vi har foretaget i campingvogn, men vi var spændte på hvordan det ville gå.

Vi havde valgt at køre fra plads til plads, og derfor havde vi mange pladsbesøg. Turen begyndte med, at vi kørte fra Falster til Växjö, hvor vi lagde og på Swecamp Everdal i tre dage. Herefter kørte vi til Isaberg Stuga og Fritidsby og Camping, med et lille stop hos Elgparken i Elinge. Efter Isaberg kørte vi til Göteborg, hvor vi havde bestilt to dage på Lisebergs Camping Askim Strand, for at besøge Göteborg og især Liseberg forlystelsespark, men vejret var så dårligt, så vi fik i stedet for en pause i turen.

Cabby 650+ F3 2009 - Standplads på TerSpegelt, Holland

Efter et par dage kørte vi videre til Göta Kanalen for at opleve et af Sveriges store bygningsværker. Vi kørte af E20 nordover til Lyrestad, for at støde på Göta Kanalen her og så køre østover til Sönderköping. Køreturen fra Göteborg til Lyrestad var på ca. 200km. Fra Lyrestad kørte vi mod Karlsborg, en tur på ca. 53km og undervejs gjorde vi holdt ved forskellige sluseanlæg, som var ganske hyggelige. Vi kørte ind på en Karlsborg Camping for at overnatte. Aftenen brugte vi så til at besøge fæstningsværket Karlsborg, som er ret stort, når man tænker på at det skulle bruges til at forsvare sig mod danskerne hvis der skulle blive krig igen. Det var samtidig en del af Göta Kanalen. dagen efter kørte vi videre til Motala på den anden side af Vättern, en lille rask tur på ca. 85 km og herfra kørte vi videre mod Sönderköping, men gjorde bl.a. stop ved sluserne Motala og ved Berg sluserne, som er de to største sluseanlæg i hele Göta Kanalen, hvorefter vi kørte videre til Sönderköping, og fandt en plads mellem diverse materiel til bådopbevaring, men egentlig ganske hyggeligt, da pladsen lå lige ud til Göta Kanalen, og bådene derfor sejlede lige forbi.

Efter nogle dage langs Göta Kanalen, var det tydeligt at børnene havde fået mange indtryk, og godt kunne bruge en pause, og vi kørte derfor mod syd til Karlskrona, hvor vi lagde os på Skönstavik Camping, som havde fået ny lejerchef. Pladsen lignede sig selv men da vi kun skulle være der nogle få dage

Cabby 650+ FT 2012 - Standplads i Bayeux

Frankrig var målet for 2011, og turen gik til Paris, Euro Disney og Normandiet. Turen startede i Paris, hvor vi både ville se byen og tage i Euro Disney med børnene. Byen Paris, som er en stor by med mange seværdigheder og flotte bygninger. Der findes også mange historie i byen. Vi blev dog enige om at hvis vi igen skulle til Paris, ville vi booke os ind på et hotel i stedet for, så man ikke skal bruge så lang tid at transportere sig ind til byen. Vi tog også 2 dage til Euro Disney, hvor alle forlystelser skulle afprøves. To dage med forlystelser, med meget grin og en flot oplevelse, som er total gennemført på Disney måden. Nu har vi været der og det vare nok nogle år før vi kommer igen.

Turen gik også til Normandiet. Stedet med meget historie, og som emmer af anden verdenskrig. Her fandt vi Municipal Bayeux, som er en kommunal plads. Det er en ældre plads, men dejlig hyggelig og med en rigtig god placering. Der er en kort tur på ½ time indtil byen, som ligeledes er rigtig hyggelig. En rigtig god oplevelse. Dagene gik med at besøge historiske steder langs invationskysten. Men der blev også tid til en tur til Mont Saint-Michel, som også var en stor oplevelse. Efter 1½ uge i Normandiet kom tiden til igen at komme hjem til Danmark. Vi er dog enige om at tage tilbage igen indenfor den nærmeste fremtid

Cabby 650+ FT 2012 - Rasteplads i Tyskland

I 2012 tog vi en tur til Hartzen i Påskeferien, hvor vi havde mange gode oplevelser, i et rigtig flot område. Vi var rundt og opleve de seværdigheder, som man altid høre om. Vi fik også tid til afslapning og indkøbsture i Gosler. Inden sommerferien, fik vi vores nye campingvogn, som igen var en Cabby. Denne gang fik vi den med en FT-indretning, som er en planløsning med toilet/bad og fransk seng. Sommerferien gik igen til Frankrig, hvor vi endnu en gang besøgte Normandiet for at se de sidste historiske steder langs kysten og et stykke ind i landet. Denne gang blev der besøgt flere krigskirkegårde rundt i området. Efterårsferien blev brugt i Danmark, hvor vi tog turen til DCU Vorbasse Camping, hvor ugen gik med golf, byture og reen afslapning. En god uge til at fylde de brugte lager op til arbejde.

2013 startede som de forige, med en tur til Herning MesseCenter, for at se Ferie For Alle 2013, og for at være med i foreningens stand. Efter Herningmessen har vi deltaget i ture i Cabby Klub Danmark, hvor turene er gået til Kyst Camping Bogense og Møns Klint Camping

Sommerferien var henlagt til Alsace, Frankrig, hvor vi skulle bo på Camping le Vallon de L’Ehn, som ligger i Obernai. Vi glædede os til turen, og til at besøge et nyt område i Frankrig, hvor vi bl.a. gerne ville besøge byen Colmer og andre seværdigheder i området

Efteråret belv brugt til flere weekendsture enten selv eller sammen med venner og Cabby Club Danmark, som vi også endte året med, med det årlige juletræf.

Året 2014 startede som de foregående, med en tur til Ferie For Alle, i Messecanter Herning, hvor man fik mødt mange af de gamle campingbekendtskaber, samt fik nogle nye til fremtiden. Også i år har vi deltaget i ture sammen med Cabby Club Danmark.

Årets sommerferie gik til Tyskland. Nærmere bestemt Soltau, syd for Hamborg, på pladsen Auf dem Simpel, der er en fire stjernet plads, hvor vi havde bestilt en komfortplads. Efteråret blev brugt på ture med Cabby Club Danmark. Året blev sluttet af med juletræf med Cabby Club Danmark, som blev afholdt på Kolding City Camping, i december