Bornholm 2010

© Casper S. Haagensen 2014 web@sbhaagensen.dk

Familien Haagensen

En side om vores oplevelser og interesser, gennem tiden

Bornholm 2010

"At rejse er at leve...."

Hans Christian Andersen

Af Casper Haagensen 15-09-2010

Standplads på Sanne's Camping

Efter vores tur gennem Sverige, havde vi valgt at bestille plads på Sannes Familiecamping igen. I år havde vores farmor valgt at tage med os til Bornholm, og var stødt til os i Ystad. Efter vores sejltur med Villum Clausen, kørte vi til Melsted uden for Gudhjem hvor campingpladsen ligger.

Efter vores sidste besøg på pladsen i 2005, var pladsen blevet udvidet. Lejerparet havde opkøbt campingpladsen ved siden af og havde lagt den ind under sig selv, og derved fået en dejlig stor plads med rigtig god udsigt. Vi havde bestilt sammen plads som sidste gang vi var på besøg, men til forskel fra sidste gang var der ikke de høje træer bag standpladsen og man fik derved en fantastisk panoramaudsigt fra forteltet, som vi rigtigt kom til at nyde hver aften når vi var tilbage fra turer. Man må sige at pladsen havde fået noget luft. Men der var stadig grill området, som vi også fik besøgt et par gange.

Sol over Gudhjem

Campingpladsen ligger i umiddelbart nærhed af Gudhjem, som er en rigtig hyggelig by at besøge med dens små butikker, hvor øens kunsthåndværkere har deres udsalgssteder. Der er også mange andre butikker med forskelligt udvalg, også er der jo souvenirbutikkerne med alt om Bornholm. Her findes også overfarten til Ertholmene, som vi skulle besøge i løbet af ugen. Gudhjem er også stedet hvor vi skal have årets røget sild med æggeblomme. Vi vælger at få forkost på Gudhjem Røgeri, hvor man også har mange andre retter, på menukortet. Vi fik da fyldt vores maver et par gange her.

På Bornholm findes mange seværdigheder, og vi fik besøgt nogle af dem i løbet af den uge hvor vi var der. Bl.a. var rundkirker, Hammershus, Ertholmene, Helligdomsklipperne, besøg hos diverse kunsthåndværkere og en bytur i Rønne på programmet

Den store magasinbygning v/Hammershus
Rundkirken i Olsker

Vores besøg ved Hammershu,s foregik i højt solskin, og dejligt vejr, og der var mange der havde fundet vej, til den gamle ruin. De gamle ruiner var under renovering, og visse områder var afspærret, for publikum, og derfor ikke tilgængelige. Men det er jo et stort område, og vi fik noget tid til at gå, med at se på ruinerne og området. Efter at have set Hammershus ruinerne, blev vi enige om at tage en tur med turbådene, som sejler nedenfor Hammershus, fra Hammerhavn, og derfor gik jeg turen fra ruinerne, til havnen, langs kysten, sammen med min mor. På turen er der mange steder, hvor der er nogle rigtige gode muligheder, for oplevelser og indtryk. På turen ned kom vi også forbi de to Studer, der ligger lige ude for Hammerhavn. Da vi efter ¾ time ankom til havnen, stod resten af familien, og ventede på os i køen, til turbådene, og kort tid efter at vi var kommet, sejlede vi ud af havnen. Turen langs kysten var rigtig flot, og man kom ind i en af de ovne, der er langs kysten. Turen var dog en del gyngende, da det blæste en smule, men ellers en rigtig god tur.

kanon v/indsejlningen til Ertholmene

På vej fra Hammerhavn, kørte vi tilfældigt forbi Olsker, og holdte ind ved Ols Kirke, og fik os en god tid men mange muligheder for, at tage nogle gode billeder af rundkirken. Der er jo mange muligheder for på Bornholm, at se rundkirker, og få historien om dem. Ved Østerlars Kirke, som vi besøgte et par dage senere, var der fra Middelaldercenter Bornholm, besøg af en, der fortalte om rundkirken.

En af de sidste dage tog vi turen til Ertholmene, som består af Christiansø, Frederiksø og Græsholmene, for at tage en guidet tur med Søren Sillehoved, som jeg havde gjort i 2005. Søren er en levende fortæller og rundt på øerne fik vi hans version af øernes historie, og fik gået en lang tur. Der er mange dejlige steder på øerne og man kan få mange timer til at gå. De tre timer der er mellem ankomst og afgang er i hvert fald ikke nok, så øerne bliver vel besøgt igen en dag. Den næste gang vil vi gerne se lidt mere af selve garnisonen og soldaterhytterne med deres små haver der ligger presset sammen, og med små stier mellem sig. Der er mange stensætninger rundt om på øerne.

Igen har vores besøg på Bornholm givet os lyst til mere, og vi vil da også en dag vende tilbage til øen for at få flere oplevelser, og her er kun beskrevet lidt af det som vi fik med hjem efter en uge på øen. Der er mange flere historier at fortælle.

Panoramaudsigt fra standpladsen hos Sanne's Familiecamping

Bornholm

Bornholm er en ø beliggende i den allerøstligste ende af Danmark, i Østersøen.

Bornholm kaldes også for klippeøen eller solskinsøen.

Øen har et areal på 589,38 km² og der er 40.215 indbyggere 1 januar 2014.

Administrativt sorterer Bornholm under Bornholms Regionskommune som igen hører under Region Hovedstaden.